Schoolboy Q anmeldelse – South Central energi med et nik til Kendrick

Hvis der er et navn, som Quincy Hanley, AKA Schoolboy Q, med rette kunne føle sig træt af at høre i forbindelse med sit eget, så er det Kendrick Lamar, et medstiftende medlem af supergruppen Black Hippy fra vestkysten, som siden er blevet en global superstjerne. Alligevel er det Lamars MAAD City, som DJ’en spiller for at gøre publikum klar, inden rapperen fra South Central LA ruller ind på scenen til den skælvende Gang Gang Gang, hvilket antyder, at Hanley hverken føler sig overskygget af sin vens succeser eller ude af stand til at leve op til dem. Hanleys rapper mangler stadig den tyngde og opfindsomhed, der skal til for at gøre det – forankret som de fleste af hans rim er i det banale gangsterstof om stoffer, våben og piger til leje. Men hans nemme måde at bruge et hook på svigter ham aldrig, og hans optræden er energisk og fokuseret i en atmosfære, der forstærkes af den allestedsnærværende pong af CBD-olie.

“My shirt’s drenched with sweat!” Hanley proklamerer efter at have shimmet hårdt i undertrykkende varme til sin old-school ode til at være et bandemedlem i skolealderen John Muir. Han burde have skånet en tanke for de to mænd i sort med papirsposer på hovedet, der står strengt ubevægelige på skamler bag ham i hele showets 75 minutter – et nik til artworket til hans seneste album, Crash Talk. Tænk på et surrealistisk svar på Public Enemys sikkerhedspersonale S1Ws.

Haunted raves … Schoolboy Q. Foto: Timothy Hiatt/Getty Images

Hanleys bacchanalske samarbejde med 2 Chainz og Saudi, X, og den hårdtslående Floating, med 21 Savage, understreger, hvorfor han fortsat er en efterspurgt mand. Han sænker tempoet med Crash, før han åbner en pit for den rystende Numb Numb Juice. Hanleys stadig bedste album Oxymoron fra 2014, som stadigvæk er det bedste album, er det hjemsøgte rave Hell of a Night en sidste chance for alle til at vifte med deres vapes i luften, som om de bare er ligeglade.

– På Academy, Brixton, London, den 28. januar. På turné i Storbritannien indtil den 30. januar.

{{#ticker}}

{{topLeft}}