Review: Strike (1925) ★★★★

Sergei Eisensteins første spillefilm, Strike, er et godt eksempel på den sovjetiske montagebevægelses revolutionære teknikker og kunstneriske visioner. Strike er en beretning om begivenhederne omkring en mislykket arbejderstrejke, som ledes af fabriksarbejdere i det førrevolutionære Rusland, og som fører frem til et klimatisk sammenstød mellem den borgerlige magtstruktur og det almindelige folk. Fortællingen er, som mange andre filmfortællinger i sovjetisk montage, tænkt som politisk propaganda til fordel for den bolsjevikiske revolution.

Det er ikke kun Strikes fortælling, der er karakteristisk for datidens sovjetiske film, men også klipningen og mis-en-scene er meget typisk for sovjetisk montage. Filmen begynder med optagelser af en udførlig fabrik, der viser både de mekaniske dele og de flittige arbejdere, der arbejder som en velfungerende maskine. Selve arbejderne ses sjældent som adskilte individer, men snarere som en kollektiv gruppe af mennesker, der repræsenterer hele arbejderklassen og dermed et stort flertal af den russiske befolkning. Det samme princip om “kollektivet” gælder også for de brutale politibetjente og de nådesløse militærledere, der som helhed repræsenterer det zaristiske regime i filmen.

Måske er Strikes mest definerende karakteristikum dens klipning. Der er meget lidt brug af kontinuitet, og de fleste optagelser er korte og hænger ikke flydende sammen med tid eller rum. Eisenstein bruger ofte overlappende klipning for at lægge vægt på bestemte handlinger, og brugen af interklitering er med til at fremhæve filmens temaer og underliggende politiske motiver. Mest berømt er det, når Eisenstein sætter massakren på fabriksarbejderne sammen med slagtningen af en tyr.

Dette er en særdeles veludført film fra stumfilmtiden, og den dramatiske (og temmelig tunge) symbolik fungerer godt til at forstærke filmens politiske formål. Slutningen er særlig effektiv, idet den anvender viscerale billeder til at fremkalde en følelsesmæssig reaktion til fordel for revolutionen. Men manglen på kontinuitetsredigering og identificerbare karakterer at identificere sig med gør fortællingen til tider noget svær at følge.

Eisenstein bruger forskellige redigeringsteknikker til at diktere seernes fortolkning af billedet. I optagelsen ovenfor lægger han en fabriksmaskine over en optagelse af arbejdere for at symbolisere arbejderklassens kollektive effektivitet (Strike, 1925).

I slutningen af filmen kan man have en stærk forståelse af den generelle handlingsforløb, men stadig føle sig uvidende om, hvorfor visse handlinger eller beslutninger (som f.eks. afbrændingen af spiritusforretningen) bliver foretaget. Måske ønsker Eisenstein at skildre kaoset i revolutioner i aktion, og publikums forvirring er en nødvendig effekt. Ikke desto mindre efterlader visse elementer i revolutionen, når de ikke er ledsaget af mellemtekster, publikum i mørke. På trods af den manglende narrative klarhed har filmen haft stor indflydelse blandt filmteoretikere og filmhistorikere. Alt i alt er Strike meget underholdende og en eksemplarisk fremstilling af den sovjetiske montagebevægelse.

Rating: ★★★★ ud af 5

Strike kan lejes eller købes via Amazon her.

Skriv et svar