Recension: Strike (1925) ★★★★

Sergei Eisensteins första långfilm, Strike, är ett utmärkt exempel på den sovjetiska monteringsrörelsens revolutionära teknik och konstnärliga vision. Strike skildrar händelserna kring en misslyckad arbetarstrejk ledd av fabriksarbetare i det förrevolutionära Ryssland, och bygger upp en kulminerande sammandrabbning mellan den borgerliga maktstrukturen och det vanliga folket. Berättelsen är, i likhet med många filmberättelser från den sovjetiska monteringen, avsedd att vara politisk propaganda till förmån för den bolsjevikiska revolutionen.

Inte bara är Strikes berättelse karakteristisk för den tidens sovjetiska filmer, utan klippningen och mis-en-scene är också mycket typiska för den sovjetiska monteringen. Filmen börjar med bilder av en genomarbetad fabrik, som visar både de mekaniska delarna och de flitiga arbetarna som arbetar som en smidigt fungerande maskin. Arbetarna själva ses sällan som urskiljbara individer, utan snarare som en kollektiv grupp människor som representerar hela arbetarklassen och därmed en stor majoritet av den ryska befolkningen. Samma princip om ”kollektivet” gäller även de brutala poliserna och de skoningslösa militära ledarna, som som helhet representerar den tsaristiska regimen i filmen.

Det kanske mest utmärkande draget i Strike är dess klippning. Det finns mycket lite användning av kontinuitet, och de flesta tagningar är korta och har ingen flytande koppling till tid eller rum. Eisenstein använder sig ofta av överlappande klippning för att lägga tonvikten på vissa handlingar, och användningen av interklipp bidrar till att förstärka filmens teman och underliggande politiska motiveringar. Mest känt är Eisenstein när han ställer massakern på fabriksarbetarna mot slakten av en tjur.

Detta är en särskilt välgjord film från stumfilmstiden, och den dramatiska (och ganska tunga) symboliken fungerar bra för att förstärka filmens politiska syfte. Slutet är särskilt effektivt, där man använder sig av viscerala bilder för att framkalla en känslomässig reaktion till förmån för revolutionen. Bristen på kontinuitetsredigering och identifierbara karaktärer att identifiera sig med gör dock att berättelsen ibland är något svår att följa.

Eisenstein använder sig av olika redigeringstekniker för att diktera tittarnas tolkning av bilden. I bilden ovan lägger han en fabriksmaskin över en bild av arbetare för att symbolisera arbetarklassens kollektiva effektivitet (Strike, 1925).

I slutet av filmen kan man ha ett starkt grepp om den allmänna handlingen, men ändå känna sig aningslös när det gäller varför vissa handlingar eller beslut (t.ex. brännandet av spritbutiken) görs. Kanske vill Eisenstein skildra kaoset i revolutioner i handling, och publikens förvirring är en nödvändig effekt. Men vissa delar av revolutionen, när de inte åtföljs av mellantexter, lämnar publiken i mörker. Trots bristen på narrativ klarhet har filmen haft stort inflytande bland filmteoretiker och historiker. På det hela taget är Strike mycket underhållande och en exemplarisk representation av den sovjetiska monteringsrörelsen.

Rating: ★★★★ av 5

Strike finns att hyra eller köpa via Amazon här.

Lämna ett svar