”Prospect”: Filmrecension | SXSW 2018

Zeek Earl och Chris Caldwells långfilmsdebut är en välmonterad sci-fi överlevnadsberättelse som överdriver sina fördelar.

Det första du lägger märke till är fläckarna på glaset. Vi befinner oss på ett rymdfraktfartyg som kretsar runt någon avlägsen utomjordisk måne, och det tjockt förstärkta fönstret är täckt av smuts och fingeravtryck. Att segla bland stjärnorna har all charm som en ändlös bilfärd över landet, och förnekandet av all högteknologisk vördnad och förvåning är en perfekt ton att inleda den imponerande gjorda, om än alltför angelägen om att behaga, Prospect, utökad av filmskaparna Zeek Earl och Chris Caldwell från deras kortfilm med samma namn från 2014.

Tonåringen Cee (Sophie Thatcher) och hennes pappa Damon (Jay Duplass) är på ett hemligt uppdrag att bryta några värdefulla utomjordiska ädelstenar för att få en lukrativ lön. Men deras bästa plan går snett när de stöter på en skoningslös rival. I kortfilmen är skurken en icke talande kille i en provisorisk rymddräkt av metall. Här är antagonisten den betydligt mer ordrika Ezra (Pedro Pascal från Game of Thrones), en tjuv och mördare som pratar som en förkastad från en tv-serie av David Milch och som blir något av en antiheroisk fadersgestalt för Cee.

Det är uppenbart att Earl och Caldwell – som har flera hattar på sig som medregissörer, medförfattare och, i Earls fall, filmfotograf – har tänkt igenom varenda liten detalj i sin framtidsvärld. Tekniken är snuskigt funktionell; precis som fönstret i öppningsscenen har allting rörts vid så ofta att nyheten för länge sedan har försvunnit. Och den utomjordiska terrorn är vackert visualiserad. Exteriörer filmades i Hoh Rainforest i delstaten Washington, vilket möjliggör en hel del naturligt grönskande atmosfär, förstärkt av digitalt skapade vyer från avlägsna planeter (direkt från omslaget på en gammal sci-fi pocketbok) och allestädes närvarande giftiga dammpartiklar, alla synliga för blotta ögat, som liknar amöbor och protozoer.

Döden, eller hotet om den, finns överallt. Det kan ta formen av en alumn från The Wire – Andre Royo aka Bubbles som en illvillig skeppsbruten som har skapat sin egen mikrocivilisation och Anwan Glover aka Slim Charles som ledare för en mordisk flock legosoldater – eller den dolkstjärniga Sheila Vand, flickan som gick hem ensam på natten i A Girl Walks Home Alone at Night (2014). Kärnan i berättelsen är den motvilliga alliansen mellan Ezra och den eponyma tonåriga prospekten (som också prospekterar och måste göra sina egna prospekter och… vi fattar, killar, smart titel). Pascal och Thatcher är ett utåt sett övertygande team, även om de spelar konstruktioner i stället för karaktärer, ihåliga fordon som rusar genom denna trasiga framtid i motsats till övertygande långsiktiga invånare i den. Detta avståndstagande ger filmen, som så ofta är fallet med förstagångsfilmer, den övergripande, underdåniga auran av ett visitkort, en historia som behövde berättas bara för att andra historier skulle kunna berättas.

Det finns fortfarande gott om uppenbar, om än begynnande, talang, och inte bara i effektarbetet och de världsskapande detaljerna. En scen där Cee måste utföra en improviserad armoperation på Ezra har all den rätta estetiska och känslomässiga efterklang som filmen annars anstränger sig för. Det är inte ingenting, och det ger en hoppfull prognos för Earl och Caldwell: bättre saker är på gång.

Produktionsbolag: Shep Films
Cast: Sophie Thatcher, Pedro Pascal, Jay Duplass, Andre Royo, Sheila Vand, Anwan Glover
Regissörer: Sheila Vand, Sheila Vand, Anwan Glover