Review: Strike (1925) ★★★★

Primul film de lung metraj al lui Sergei Eisenstein, Strike, servește ca un prim exemplu al tehnicilor revoluționare și al viziunii artistice ale mișcării de montaj sovietice. Greva relatează evenimentele din jurul unei greve nereușite conduse de muncitorii unei fabrici din Rusia pre-revoluționară, construind o ciocnire culminantă între structura de putere burgheză și oamenii de rând. Narațiunea, la fel ca multe dintre narațiunile de film ale montajului sovietic, se dorește a fi propagandă politică în favoarea Revoluției bolșevice.

Nu numai că narațiunea Grevei este caracteristică filmelor sovietice ale vremii, dar și montajul și mistificarea scenei sunt, de asemenea, foarte tipice montajului sovietic. Filmul începe cu imagini ale unei fabrici elaborate, arătând atât piesele mecanice, cât și muncitorii sârguincioși care lucrează ca o mașină care funcționează fără probleme. Muncitorii înșiși sunt rareori văzuți ca indivizi distinși, ci mai degrabă ca un grup colectiv de oameni, reprezentând întreaga clasă muncitoare și, prin urmare, o mare majoritate a populației rusești. Același principiu al „colectivului” se aplică și ofițerilor de poliție brutali și liderilor militari nemiloși, care, în ansamblu, reprezintă în film regimul țarist.

Poate că cea mai definitorie caracteristică a filmului Strike este montajul său. Se folosește foarte puțin continuitatea, iar majoritatea cadrelor sunt scurte și nu se leagă în mod fluid de timp sau spațiu. Eisenstein folosește frecvent montajul suprapus pentru a pune accentul pe anumite acțiuni, iar folosirea intercalării ajută la accentuarea temelor și a motivațiilor politice care stau la baza filmului. Cel mai faimos, Eisenstein juxtapune masacrul muncitorilor din fabrică cu sacrificarea unui taur.

Este un film deosebit de bine realizat din epoca mută, iar simbolismul dramatic (și destul de greoi) funcționează bine pentru a întări scopul politic al filmului. Finalul este deosebit de eficient, implementând imagini viscerale pentru a stârni un răspuns emoțional în favoarea revoluției. Cu toate acestea, lipsa unui montaj de continuitate și a unor personaje perceptibile cu care să te identifici fac ca narațiunea să fie oarecum greu de urmărit uneori.

Eisenstein folosește diverse tehnici de montaj pentru a dicta interpretarea imaginii de către spectatori. În planul de mai sus, el suprapune o mașină de fabrică peste un cadru cu muncitori pentru a simboliza eficiența colectivă a clasei muncitoare (Strike, 1925).

Până la sfârșitul filmului, cineva poate avea o înțelegere puternică a arcului general al poveștii, dar totuși să se simtă neștiutor cu privire la motivul pentru care sunt luate anumite acțiuni sau decizii (cum ar fi incendierea magazinului de băuturi alcoolice). Poate că Eisenstein dorește să înfățișeze haosul revoluțiilor în acțiune, iar confuzia publicului este un efect necesar. Cu toate acestea, anumite elemente ale revoluției, atunci când nu sunt însoțite de intertitluri, lasă publicul în întuneric. În ciuda lipsei de claritate narativă, filmul a avut o mare influență în rândul teoreticienilor și istoricilor de film. În general, Strike este foarte amuzant și o reprezentare exemplară a mișcării de montaj sovietice.

Rating: ★★★★ din 5

Strike este disponibil pentru a fi închiriat sau cumpărat prin Amazon aici.

.