‘Prospect’: Film Review | SXSW 2018

Debutul în lungmetraj al lui Zeek Earl și Chris Caldwell este o poveste de supraviețuire științifico-fantastică bine montată, dar care își supralicitează virtuțile.

Primul lucru pe care îl observi sunt petele de pe geam. Ne aflăm pe un cargobot spațial care orbitează în jurul unei luni extraterestre îndepărtate, iar geamul întărit gros este acoperit de murdărie și amprente. Navigarea printre stele are tot farmecul unei plimbări nesfârșite cu mașina de-a lungul țării, iar negarea oricărei uimiri și uimire high-tech este o notă perfectă cu care începe impresionant de bine realizat, chiar dacă prea dornic să mulțumească, Prospect, extins de cineaștii Zeek Earl și Chris Caldwell de la scurtmetrajul lor din 2014 cu același nume.

Adolescenta Cee (Sophie Thatcher) și tatăl ei, Damon (Jay Duplass), se află într-o misiune clandestină de extragere a unor pietre prețioase extraterestre pentru o plată profitabilă. Dar planul lor cel mai bine pus la punct se duce de râpă după ce se întâlnesc cu un rival nemilos. În scurtmetraj, răufăcătorul este un tip care nu vorbește și care poartă un costum spațial metalic improvizat. Aici, antagonistul este Ezra (Pedro Pascal din Game of Thrones), un hoț și ucigaș care vorbește ca un respins dintr-un serial de televiziune al lui David Milch și care devine un fel de figură paternă antieroică pentru Cee.

Este clar că Earl și Caldwell – care poartă mai multe pălării în calitate de co-regizori, co-scenariști și, în cazul lui Earl, operator de imagine – s-au gândit la fiecare mic detaliu al lumii lor viitoare. Tehnologia este sordid de funcțională; la fel ca acea fereastră din scena de deschidere, totul a fost atins atât de des încât noutatea a dispărut de mult. Iar teroarea extraterestră este frumos vizualizată. Exterioarele au fost filmate în pădurea tropicală Hoh din statul Washington, ceea ce permite o mulțime de atmosferă naturală plină de verdeață, augmentată de priveliști de pe planete îndepărtate create digital (direct de pe coperta unui volum SF de epocă) și de particule de praf otrăvitor omniprezente, toate vizibile cu ochiul liber, care seamănă cu amibele și protozoarele.

Moartea, sau amenințarea cu ea, este peste tot. Ar putea lua forma unui absolvent din The Wire – Andre Royo aka Bubbles în rolul unui naufragiat răuvoitor care și-a creat propria microcivilizație și Anwan Glover aka Slim Charles ca lider al unei haite criminale de mercenari – sau a unei fete cu pumnalul în mână, Sheila Vand, fata care se întorcea singură acasă noaptea în A Girl Walks Home Alone at Night (2014). Punctul nevralgic al poveștii este alianța reticentă dintre Ezra și adolescenta prospectivă omonimă (care prospectează și ea și trebuie să-și facă propriile perspective și… am înțeles băieți, titlu inteligent). Pascal și Thatcher sunt o echipă convingătoare în aparență, deși interpretează construcții în loc de personaje, vehicule goale care aleargă prin acest viitor zdrențăros, spre deosebire de locuitori convingători pe termen lung ai acestuia. Această deconectare conferă filmului, așa cum se întâmplă atât de des în cazul lungmetrajelor de debut, aura generală obsesivă a unei cărți de vizită, o poveste care trebuia spusă doar pentru ca alte povești să poată fi spuse.

Există încă o mulțime de talent evident, deși în fază incipientă, și nu doar în munca de efecte și în particularitățile de construcție a lumii. O scenă în care Cee trebuie să îi facă o operație improvizată la braț lui Ezra are toată reverberația estetică și emoțională potrivită pentru care filmul se străduiește altfel. Nu este nimic, și augură o prognoză plină de speranță pentru Earl și Caldwell: urmează lucruri mai bune.

Compania de producție: Shep Films
Cast: Sophie Thatcher, Pedro Pascal, Jay Duplass, Andre Royo, Sheila Vand, Anwan Glover
Realizatori: Sheila Vand, Anwan Glover: Zeek Earl, Chris Caldwell