Politieke standpunten van de Republikeinse Partij

De Republikeinse Partij wordt over het algemeen geassocieerd met sociaal-conservatief beleid, hoewel er ook andersdenkende centristische en libertaire facties zijn. De sociaal-conservatieven willen wetten die hun traditionele waarden hooghouden, zoals verzet tegen het homohuwelijk, abortus en marihuana. De meeste conservatieve Republikeinen zijn ook tegen wapenbeheersing, positieve actie en illegale immigratie.

Abortus en embryonaal stamcelonderzoekEdit

Een meerderheid van de nationale en staatskandidaten van de partij zijn op zijn minst gematigd anti-abortus en zijn tegen electieve abortus op religieuze of morele gronden. Velen maken echter een uitzondering in geval van incest, verkrachting of wanneer het leven van de moeder in gevaar is, terwijl anderen abortussen in een vroeg stadium kunnen aanvaarden (nog steeds sterk gekant tegen “gedeeltelijke geboorte”-abortus). Toen het Congres in 2003 stemde over de Partial-Birth Abortion Ban Act, stemden de Republikeinen in het Congres met overweldigende meerderheid voor het verbod.

Hoewel de Republikeinen voor meer overheidsfinanciering van wetenschappelijk onderzoek hebben gestemd, verzetten sommige leden zich actief tegen de federale financiering van embryonaal stamcelonderzoek buiten de oorspronkelijke lijnen, omdat dit de vernietiging van menselijke embryo’s inhoudt, terwijl ze pleiten voor het aanwenden van onderzoeksgeld voor volwassen stamcel- of amniotisch stamcelonderzoek. De stamcelkwestie heeft tot twee veto’s geleid over wetsvoorstellen voor de financiering van onderzoek door president Bush, die zei dat het onderzoek “een morele grens overschreed”.

De tekst van het partijplatform van 2012 stelde specifiek dat “het ongeboren kind een fundamenteel individueel recht op leven heeft dat niet mag worden geschonden.” Het was ook tegen het gebruik van overheidsinkomsten om abortussen te bevorderen, om ze uit te voeren, of om organisaties te financieren die dergelijke dingen doen.

Niet alle Republikeinen steunen abortusbeperkingen en het amendement over het menselijk leven. Hoewel anti-abortus planken deel uitmaken van het partijplatform sinds 1976., voor 1988 was er weinig verschil tussen Republikeinen en andere kiezers met betrekking tot abortus, en in 2015 steunde 40 procent van de Republikeinen legale abortus. Ondanks hun afwijking van het partijplatform is het onwaarschijnlijk dat pro-abortusrecht Republikeinen van partij zullen veranderen. Pro-abortusrechtenideologie is aanwezig in de Republikeinse Partij sinds vóór de Roe v. Wade-beslissing in 1973, en de pro-abortusrechtenideologie is vandaag nog steeds aanwezig.

Volgens sommige pro-abortusrechten Republikeinse groepen zou het Republikeinse geloof in beperkte overheid en individualisme zich moeten uitstrekken tot sociale kwesties, zoals abortusrechten. Onderzoek wijst uit dat aanhangers van republikeinse organisaties die voor abortus zijn, worden gemotiveerd door libertarisme. Aanhangers van organisaties die voor abortusrechten zijn, hebben wellicht minder conservatieve opvattingen over abortus, maar neigen ertoe relatief conservatieve opvattingen te hebben over andere politieke kwesties.

De ideologie en de steun voor abortusrechten lopen uiteen. In het Amerikaans Nationaal Verkiezingsonderzoek van 1992 werd de respondenten gevraagd naar hun steun voor de wettelijke rechten op abortus. Respondenten waren ofwel van mening dat abortus alleen zou moeten worden toegestaan in gevallen van verkrachting, incest en om het leven van de moeder te redden, of dat abortus zou moeten worden toegestaan als er een “duidelijke noodzaak” is, of dat abortus op geen enkele manier zou moeten worden beperkt.

Er zijn verschillende organisaties en politieke actiecomités die pro-abortus rechten republikeinse kandidaten steunen. De meest prominente zijn Republican Majority for Choice, Republicans for Choice, en The Wish List. Deze organisaties verstrekken geld, steunbetuigingen en opleiding aan kandidaten die abortusrechten steunen. De Republikeinse Main Street Partnership heeft steun betuigd aan pro-abortusrechten wetgeving.

De verschuiving van de Republikeinse Partij naar een anti-abortus standpunt was een geleidelijke verandering en werd niet veroorzaakt door één verkiezing of gebeurtenis.

jaren ’70 en ’80Edit

Vroegere abortus wetten stonden de procedure alleen toe wanneer het leven van de vrouw in gevaar was. In deze tijd waren veel Republikeinen en ook Democraten voor minder strenge abortuswetten. Tussen 1974 en 1978 toonden studies aan dat politieke ideologie een zeer zwakke correlatie had met steun voor abortusrechten. De correlatie tussen politieke partijidentificatie en steun voor abortusrechten was nog zwakker. Mary Louise Smith, de voorzitster van het Republikeins Nationaal Comité van 1974 tot 1977, was pro-abortus rechten. Rechter Blackmun schreef de beslissing van het Hooggerechtshof over Roe v. Wade. Blackmun was een conservatieve rechter die was aangesteld door president Nixon, die zich tegen abortus had uitgesproken. Na Roe v. Wade ontwikkelde Blackmun zich echter geleidelijk tot een liberaal. Volgens sommigen was deze kwestie de symbolische stap van Blackmun om liberaal te worden.

Tijdens zijn presidentschap nam president Gerald R. Ford een gematigd conservatief standpunt in over abortus, ondanks de aansporingen van First Lady Betty Ford om een liberaal standpunt in te nemen over deze kwestie. Ford was van mening dat abortus in bepaalde omstandigheden, zoals verkrachting en incest, moest worden toegestaan en was tegen een amendement op de grondwet over het menselijk leven. Nadat hij de voorverkiezing had gewonnen, verklaarde Ford dat hij ook onvoorwaardelijk anti-abortus was en dat hij het Republikeinse platform in 1976 volledig steunde. Toch verklaarde Ford later dat hij pro-abortusrechten was nadat hij zijn ambt had neergelegd en dat Betty Ford de beslissing van het hof in Roe v. Wade steunde.

Het Republikeinse partijplatform van 1976 was het eerste dat een anti-abortusstandpunt bevatte. Dit gebeurde in hetzelfde jaar dat het Hyde Amendement werd aangenomen. Ronald Reagan’s deelname aan de voorverkiezingen speelde een rol bij het opnemen van een anti-abortus standpunt in het platform, samen met enkele andere standpunten over andere kwesties.

Democratische en Republikeinse partij elites en gekozen functionarissen werden meer verdeeld over de kwestie van abortus in de jaren 1980. Toch was Ronald Reagan in 1980 verkiesbaar en won hij de verkiezingen, waarbij hij verklaarde tegen alle abortussen te zijn, behalve als het leven van de moeder gered moest worden. Hij was een fervent voorstander van de omverwerping van Roe v. Wade en van een grondwetswijziging om abortus te verbieden. Robert Dole, die zich in 1980 verkiesbaar stelde voor het presidentschap, was ook fel gekant tegen abortus. George H.W. Bush, die ook in de voorverkiezing meedeed, was sterk voor abortusrechten. Bush werd uiteindelijk Reagan’s vice-presidentiële running mate en daarna distantieerde hij zich van deze kwestie. Pas nadat de Republikeinen in het Congres in de jaren tachtig consequent tegen abortus begonnen te stemmen, bleek uit peilingen dat de Republikeinen tegen abortus waren.

1990 to CurrentEdit

Tot 1988 was er weinig verschil in de houding ten opzichte van abortusrechten tussen Democratische en Republikeinse kiezers. Ook, George H.W. Bush, verschoof zijn standpunt over abortus. Hij verklaarde na enig nadenken tot de conclusie te zijn gekomen dat abortus moreel verkeerd was en alleen legaal zou moeten zijn bij verkrachting, incest en om het leven van de moeder te redden. Hij koos ook Dan Quayle als zijn running mate die ook tegen abortus was. Bush verklaarde dat zijn standpunt was geëvolueerd toen hij vice-president was. Tijdens zijn verkiezingscampagne beloofde Bush rechters die streng zouden zijn (zoals Reagan, Ford en Nixon allemaal beloofden) en die geen wetten zouden maken. Dit wordt beschouwd als codetaal voor het omverwerpen van Roe Vs Wade. Bush verklaarde wel dat hij abortus niet zou gebruiken als lakmoesproef voor rechters (zoals Reagan deed). Bush benoemde wel een anti-abortus rechter (net als Reagan en Nixon, hoewel Nixon’s benoemingen werden gedaan voordat abortus een issue werd)

Tijdens de verkiezingen van 1992 hadden president Bush en vice-president Quayle de neiging om het belang van abortus te bagatelliseren om niet het risico te lopen Republikeinse kiezers die voorstander waren van het recht op abortus af te wijzen. Een aanzienlijk aantal republikeinen die voorstander waren van abortus stemde in de verkiezing van 1992 niet op president Bush vanwege zijn standpunt over abortus. De meeste van deze pro-abortus republikeinen stemden op Perot. Terwijl President Bush en de Republikeinse Partij in 1992 een anti-abortus standpunt innamen, verklaarde First Lady Barbara Bush dat zij geloofde dat abortus een “persoonlijke keuze” was.

In een interview in 2001 verklaarde First Lady Laura Bush dat zij vond dat Roe v. Wade niet ongedaan moest worden gemaakt en verklaarde later dat abortus legaal moet blijven omdat zij gelooft dat “het belangrijk is voor mensen, om medische redenen en andere redenen.” George W. Bush verklaarde echter dat hij nog steeds anti-abortus was en dat hij weliswaar conservatieve rechters zou benoemen, maar dat abortus niet als lakmoesproef zou worden gebruikt.

In 2005 werd de Stem Cell Research Enhancement Act door het congres aangenomen met de hulp van de Republikeinse Main Street Partnership. President George W. Bush sprak in 2006 echter zijn veto uit over deze wetgeving.

Na de verkiezingen van 2012 adviseerde senator John McCain, die anti-abortus is, zijn mede-Republikeinen om “de kwestie met rust te laten.” Hij waarschuwde ervoor om niet verder te gaan dan het verklaren van iemands anti-abortus overtuiging en acties zouden de Republikeinse partij kunnen schaden bij vrouwelijke kiezers en jonge kiezers. Net als Bush I & II, Dole, Reagan, en Ford, beloofde McCain conservatieve rechters, maar hij verklaarde opnieuw dat hij abortus niet als lakmoesproef zou gebruiken. Mitt Romney was als gouverneur van Massachusetts stevig pro-abortusrechten, maar hij werd anti-abortus toen hij in 2012 voor president rende en verklaarde hetzelfde over conservatieve rechters, maar niet met abortus als lakmoesproef. In 2016 echter veranderde Donald Trump abrupt zijn standpunt over abortus. Decennialang was hij als Democraat en onafhankelijk stevig pro-abortusrechten. Toen hij zich in 2015 kandidaat stelde voor het presidentschap, was hij ook pro-abortusrechten. Maar toen het er meer op leek dat hij de nominatie zou krijgen, verschoof ook hij naar een anti-abortusstandpunt. Tegen de zomer was Trump ook anti-abortus. In tegenstelling tot de vorige kandidaten beloofde Trump tijdens zijn debat met Hillary dat hij “pro life rechters” zou benoemen voor het Amerikaanse Hooggerechtshof en voor lagere rechtbanken. Later moest hij die belofte terugnemen en zei hij dat hij niet eens aan een rechter mocht vragen wat zijn persoonlijke standpunt over abortus of een andere kwestie was. Hij bevestigde nog steeds dat hij rechters zou benoemen die de wet zouden interpreteren en niet de wet zouden maken, en dat ze abortus hopelijk zouden zien als een grondwettelijke kwestie, waarbij de uitspraken aan de staten zouden worden overgelaten en Roe zou worden vernietigd. Trump verklaarde dat hij geloofde in uitzonderingen op verkrachting en incest en op het redden van het leven van de moeder in zijn anti-abortus standpunt.

BurgerrechtenEdit

Republikeinen, vooral Republikeinse vrouwen, zijn over het algemeen tegen positieve actie voor vrouwen en sommige minderheden, vaak beschrijven ze het als een ‘quota systeem’, en geloven dat het niet meritocratisch is en dat het sociaal contraproductief is door discriminatie alleen maar verder te bevorderen. Veel Republikeinen steunen een rasneutraal toelatingsbeleid op universiteiten, maar zijn er voorstander van om rekening te houden met de sociaaleconomische status van de student.

WapenbezitEdit

Republikeinen zijn over het algemeen voorstander van het recht op wapenbezit en zijn tegen wetten die wapens reguleren en andere gerelateerde onderwerpen zoals bump stocks en large-capacity magazines. Echter, onlangs zijn sommige gematigde Republikeinen begonnen om een uitzondering te zijn op dit. Op de avond van woensdag 28 november 2018 kondigde president Donald Trump aan dat zijn regering bump stocks zou verbieden. Sommige Republikeinen steunen dit en sommige niet, waardoor er enige verdeeldheid binnen de partij is ontstaan.

DrugsEdit

Zie ook: Illegale drugshandel in de Verenigde Staten

Republikeinen hebben historisch gezien de Oorlog tegen Drugs gesteund en zijn tegen de legalisering van drugs. De laatste jaren is de oppositie tegen de legalisering van marihuana niet meer zo sterk als vroeger, nu sommige Republikeinse Congresleden pleiten voor decriminalisering of legalisering van marihuana, alsmede voor hervorming van het strafrecht in de context van drugsmisdrijven.

OnderwijsEdit

De meeste Republikeinen steunen schoolkeuze door middel van charterscholen en schoolvouchers voor particuliere scholen; velen hebben de prestaties van het openbare schoolsysteem en de vakbonden van leraren gehekeld. De partij heeft aangedrongen op een systeem van grotere verantwoordingsplicht voor openbare scholen, het meest prominent in de afgelopen jaren met de No Child Left Behind Act van 2001. Deze wet kreeg de steun van alle partijen in het Congres en werd door president George W. Bush ondertekend. Veel Republikeinen waren echter tegen de oprichting van het Amerikaanse ministerie van Onderwijs toen het in 1979 voor het eerst werd opgericht.

LGBT-kwestiesEdit

Zie ook: Log Cabin Republikeinen

Het Republikeinse platform is vanaf 2016 officieel tegen het homohuwelijk en andere LGBT-rechten.

Groepen die binnen de partij pleiten voor LGBT-kwesties zijn onder meer de Log Cabin Republikeinen, Jonge Conservatieven voor de Vrijheid om te Trouwen en College Republikeinen.

In de nasleep van de uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof in Obergefell v. Hodges dat een einde maakte aan het verbod op het homohuwelijk in het hele land, is de Republikeinse Partij verdeeld over de vraag of ze de uitspraak moet accepteren of moet bestrijden door maatregelen zoals een mogelijk amendement op de Grondwet. Personen zoals 2016 presidentskandidaten Ted Cruz en Scott Walker hebben een amendement gesteund om de overheid opnieuw uit te breiden en het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht opnieuw te verbieden, terwijl andere Republikeinse figuren zoals Jeb Bush (ook een 2016 presidentskandidaat) het daar niet mee eens waren. Het platform van 2016 veroordeelde echter de uitspraak van het Hooggerechtshof en definieerde het huwelijk als “natuurlijk huwelijk, de verbintenis van één man en één vrouw.”

Een november/december 2013 Public Religion Research Institute poll gesponsord door de Ford Foundation vond dat Republikeinen verdeeld zijn in hun perceptie van hun eigen partij: 45% denkt dat Republikeinen vriendelijk zijn tegenover LGBT-mensen, terwijl 41% denkt dat de partij onvriendelijk tegenover hen is.

Het Republikeinse presidentiële platform van 1992 was het eerste dat zich verzette tegen het homohuwelijk.

Uit een opiniepeiling van mei 2012 bleek dat 37% van de Republikeinen een grondwetswijziging steunde die het huwelijk tussen een man en een vrouw definieert. Uit een peiling van november/december 2013 bleek dat 63% van de Republikeinen van mening is dat het homohuwelijk aan de afzonderlijke staten moet worden overgelaten om hierover te beslissen. In 2017 bleek uit een peiling van Pew Research dat voor het eerst een meerderheid van de Republikeinen niet tegen het homohuwelijk was, met 48% tegen en 47% voor.

Militaire dienstEdit

Republikeinen zijn over het algemeen meer pro-militair dan hun Democratische tegenhangers, maar de facties van de Republikeinse partij zijn het hier niet over eens. Neoconservatieve Republikeinen en aanhangers van andere ideologieën pleiten voor een interventionistischer buitenlands beleid, een groter leger en het gebruik van het leger om Amerikaanse waarden in de wereld te promoten, terwijl de meer libertaire en paleoconservatieve facties van de partij pleiten voor non-interventionisme. Libertarische Republikeinen pleiten voor minder overheidsuitgaven aan defensie, maar paleoconservatieven zijn meestal voor een sterke nationale defensie, en zijn daarom soms voor meer defensie-uitgaven.

Het Republikeinse Partijplatform van 1992 nam steun aan voor het blijven uitsluiten van homoseksuelen uit het leger als een kwestie van goede orde en discipline. De steun voor de uitsluiting van homoseksuelen uit militaire dienst zou in het Republikeinse partijplatform blijven tot het Republikeinse partijplatform van 2012, dat die taal eruit verwijderde.

Een United Technologies/National Journal Congressional Connection Poll van mei 2012 wees uit dat slechts 41% van de Republikeinen het herstel van het verbod op homoseksuelen om openlijk in het leger te dienen steunde.

Anti-discriminatiewettenEdit

Het Republikeinse partijplatform van 1992 nam het verzet op tegen het opnemen van seksuele voorkeur in anti-discriminatiewetgeving. Het Republikeinse Partijplatform van 2000 bevatte de verklaring: “Wij steunen het Eerste Amendement recht van vrijheid van vereniging en staan verenigd met particuliere organisaties, zoals de Padvinders van Amerika, en steunen hun standpunten.” Het Republikeinse Partijplatform van 2004 schrapte beide delen van die taal uit het platform en verklaarde dat de partij antidiscriminatiewetgeving steunt. Het Republikeinse partijplatform van 2008 en 2012 ondersteunde anti-discriminatie statuten op basis van geslacht, ras, leeftijd, religie, geloof, handicap of nationale afkomst, maar beide platforms zwegen over seksuele geaardheid en genderidentiteit.

Een november/december 2013 Public Religion Research Institute poll gesponsord door de Ford Foundation wees uit dat 61% van de Republikeinen wetten steunt die homo’s en lesbiennes beschermen tegen arbeidsdiscriminatie, met slechts 33% die tegen dergelijke wetten is. Uit een Gallup-peiling van 2007 bleek dat 60% van de Republikeinen voorstander is van uitbreiding van de federale haatmisdaadwetten met seksuele geaardheid en genderidentiteit, terwijl slechts 30% tegen dergelijke wetten is.

Buitenlandse hulpEdit

Het Republikeinse partijplatform van 2012 verzet zich tegen pogingen van de regering-Obama om wat zij beschouwt als een “culturele agenda”, waaronder een “agenda voor homoseksuele rechten”, aan andere landen op te leggen door de buitenlandse hulp te beperken. Republikeinen zelf hebben echter ook vaak gepleit voor het beperken van buitenlandse hulp als middel om de nationale veiligheids- en immigratiebelangen van de Verenigde Staten te doen gelden.

Burgerrechten – Burgers van de Verenigde Staten in Puerto RicoEdit

Het Republikeinse Partijplatform van 2016 verklaart: “Wij steunen het recht van de Amerikaanse burgers van Puerto Rico om te worden toegelaten tot de Unie als een volledig soevereine staat. We erkennen verder de historische betekenis van het lokale referendum van 2012, waarin een meerderheid van 54 procent stemde voor het beëindigen van de huidige status van Puerto Rico als een Amerikaans grondgebied, en 61 procent koos voor de status van staat boven opties voor soeverein natieschap. Wij steunen het door de federale overheid gesteunde referendum over de politieke status dat in 2014 door een wet van het Congres is goedgekeurd en gefinancierd om de aspiraties van de bevolking van Puerto Rico te peilen. Zodra de lokale stemming van 2012 voor de status van staat is geratificeerd, moet het Congres een machtigingswet goedkeuren met voorwaarden voor de toekomstige toelating van Puerto Rico als de 51e staat van de Unie”.