Recenze: Stávka (1925) ★★★★

První celovečerní film Sergeje Ejzenštejna Stávka je ukázkovým příkladem revolučních technik a umělecké vize sovětského montážního hnutí. Stávka je kronikou událostí kolem neúspěšné dělnické stávky vedené továrními dělníky v předrevolučním Rusku, která vyústí ve vrcholný střet mezi buržoazní mocenskou strukturou a prostým lidem. Vyprávění je stejně jako mnoho filmových příběhů sovětské montáže koncipováno jako politická propaganda ve prospěch bolševické revoluce.

Pro sovětské filmy té doby je charakteristické nejen vyprávění Stávky, ale také střih a mizanscéna. Film začíná záběry na propracovanou továrnu, které ukazují mechanické části i pilné dělníky pracující jako hladce jedoucí stroj. Samotní dělníci jsou zřídkakdy viděni jako rozlišitelní jedinci, ale spíše jako kolektivní skupina lidí, která představuje celou dělnickou třídu, a tedy velkou většinu ruského obyvatelstva. Stejný princip „kolektivu“ platí i pro brutální policisty a nemilosrdné vojenské velitele, kteří ve filmu jako celek reprezentují carský režim.

Snad nejcharakterističtějším rysem filmu Stávka je jeho střih. Velmi málo se využívá kontinuity, většina záběrů je krátká a plynule nenavazuje na čas ani prostor. Ejzenštejn často používá překrývající se střih, aby zdůraznil určité akce, a použití prostřihů pomáhá posílit témata a základní politické motivace filmu. Nejznámější je Ejzenštejnova komparace masakru továrních dělníků s porážkou býka.

Jedná se o mimořádně dobře zpracovaný film němé éry a dramatická (a poměrně těžkopádná) symbolika dobře funguje pro posílení politického záměru filmu. Obzvláště účinný je závěr, který využívá viscerální obrazy k vyvolání emocionální reakce ve prospěch revoluce. Nicméně nedostatek kontinuálního střihu a rozeznatelných postav, s nimiž by se dalo ztotožnit, způsobuje, že vyprávění je místy poněkud obtížné sledovat.

Ejzenštejn používá různé střihové techniky, aby divákům diktoval interpretaci obrazu. Ve výše uvedeném záběru překrývá tovární stroj záběrem na dělníky, aby symbolizoval kolektivní výkonnost dělnické třídy (Stávka, 1925).

Na konci filmu může mít člověk silnou představu o celkovém dějovém oblouku, ale přesto se cítí bezradný, proč jsou některé činy nebo rozhodnutí (například vypálení obchodu s alkoholem) učiněny. Možná chce Ejzenštejn zobrazit chaos revolucí v akci a zmatení diváků je nezbytným efektem. Nicméně některé prvky revoluce, pokud nejsou doprovázeny mezititulky, nechávají diváky v nejistotě. Navzdory nejasnosti vyprávění se film těší velkému vlivu mezi filmovými teoretiky a historiky. Celkově je film Stávka velmi zábavný a příkladně reprezentuje sovětské montážní hnutí.

Hodnocení: ★★★★ z 5

Strike si můžete vypůjčit nebo zakoupit na Amazonu zde.